Wednesday, December 19, 2012

Najib: Malaysia Dan Indonesia Teruskan Rundingan Tenaga Kerja

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersalaman dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono selepas sidang media sempena Rundingan Tahunan Ke-9 Antara Malaysia dan Indonesia di bangunan Perdana Putra, Putrajaya, hari ini. - Foto BERNAMA
PUTRAJAYA, 18 Dis - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia dan Indonesia akan meneruskan rundingan berhubung soal pengambilan tenaga kerja dari negara jiran itu terutama berkaitan kadar fi agensi.

Perdana Menteri berkata Perjanjian Lombok yang ditandatangani pada rundingan kelapan di Lombok, Indonesia tahun lepas sudah pun dipatuhi, namun masih terdapat sedikit kesulitan dari segi kadar fi agensi yang dilihat agak tinggi.

"Presiden Susilo Bambang Yudhoyono setuju supaya kita usahakan agar fi agensi ini dapat ditentukan pada kadar yang munasabah bagi membolehkan Lombok Agreement dilaksanakan dengan sepenuhnya," katanya pada sidang media bersama dengan Presiden Indonesia itu di pejabatnya di sini Selasa.

Menurut Najib kerjasama dalam pendidikan, kebudayaan, pelancongan dan hubungan antara rakyat perlu ditingkatkan agar ia berkembang dengan lebih komprehensif dan mencerminkan kesungguhan politik kepimpinan kedua-dua negara.

Ini untuk terus menjadikan hubungan ini lebih baik dan akrab, yang boleh menguntungkan kedua-dua negara, kata Najib.

Terdahulu, Susilo yang tiba bersama 18 anggota delegasi dari Indonesia di sini untuk Rundingan Tahunan Malaysia-Indonesia yang Kesembilan selama dua hari, mengadakan pertemuan empat mata dengan Najib.

Selain itu, Najib dan Susilo menandatangani satu Memorandum Persefahaman mengenai kerjasama dalam bidang kebajikan sosial dan pembangunan masyarakat sejurus selepas Rundingan Tahunan Kesembilan Malaysia-Indonesia berlangsung.

Sementara itu, Susilo berkata Indonesia dan Malaysia akan terus berusaha untuk mencari satu resolusi baik bagi menyelesaikan isu berkaitan tenaga kerja.

"Masalah tenaga kerja sudah mencapai banyak 'progress' dan kami mengucapkan terima kasih kepada Malaysia yang memberikan kemudahan yang diperlukan bagi anak-anak pekerja Indonesia terutamanya di Sabah dan Sarawak untuk mendapatkan pendidikan," katanya.

Merujuk kepada isu persempadanan, Susilo berkata Indonesia dan Malaysia akan terus berbincang bagi mencapai satu resolusi yang baik dan tepat bagi kedua-dua negara.

"Sebenarnya kita telah mengatasi semua masalah dan mencapai kemajuan. Sebagai tetangga, hampir setiap hari kita berinteraksi.

"Untuk menangani hubungan ini sebaik-baiknya dan sebijak-sebijaknya jangan sampai terganggu apa yang kita bangunkan dan capai melalui kerjasama ini.

"Kami memiliki komitmen serta semangat yang sama, di satu sisi untuk terus meningkatkan kerjasama di pelbagai bidang manakala di sisi yang lain menangani isu-isu yang menjadi gangguan yang kita bangunkan dengan harapan semoga dapat diselesaikan dengan baik," katanya. - BERNAMA

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...