Thursday, January 28, 2010

'Bos syak saya'

KUALA LUMPUR: “Saya kena buang kerja tanpa notis sebab bos syak saya buat aduan pada Imigresen sehingga diserbu tiga minggu lalu,” luah satu-satunya pekerja wanita Malaysia di sebuah restoran.

Enggan identitinya dikenali, dia yang kini sarat hamil tujuh bulan bengang tindakan bekas majikannya itu kerana bersikap tidak adil terhadapnya. “Pada malam serbuan itu, saya sudah balik rumah dan pada keesokan harinya baru saya tahu mengenainya. Apabila saya masuk kerja, bos marah-marah dan tuduh saya yang bukan-bukan.

“Banyak kali saya cakap pada dia bukan saya yang mengadu tapi dia tak percaya dengan alasan jika bukan saya siapa lagi yang berani buat sebab semua operasi dalam restoran itu saya tahu,” katanya sebak. Harian Metro pada 14 Januari lalu melaporkan dua wanita warga Filipina yang leka menyambut panggilan pelanggan terkedu apabila restoran tempat mereka bertugas di Bangsar Baru di sini, diserbu pihak berkuasa.

Malah, wanita berusia 20 hingga 30-an itu yang bertugas sebagai telefonis di restoran terbabit turut menangis apabila mengetahui mereka bakal ditahan.

Dalam operasi khas dilakukan Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Imigresen Kuala Lumpur kira-kira jam 9.40 malam, pada 13 Januari lalu, dua wanita itu berada dalam bilik sistem pesanan dan sedang bekerja. Menurutnya, dia hanya mahukan keadilan kerana sudah banyak membantu bekas majikannya itu, tetapi selepas kes ini, dia dibuang seperti sampah.


“Dia pecat dan hanya membayar saya RM1,150 iaitu kurang daripada gaji asal yang sepatutnya saya dapat iaitu RM1,500,” katanya yang pernah diugut bekas majikannya. Khuatir dirinya diancam bekas majikannya, dia nekad membuat laporan di Balai Polis Bangsar, dua hari selepas serbuan terbabit dan turut melaporkan masalahnya ini kepada Jabatan Buruh dan imigresen. - Harian Metro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...