Sunday, December 20, 2009

Masalah Pembantu Rumah : Amah ada dokumen

ALOR GAJAH: Pembantu rumah, Siti Mahmudah atau Mudah yang menghilangkan diri selepas perbuatan kejamnya terbongkar diambil bekerja secara sah dengan memenuhi dokumen dan syarat ditetapkan Jabatan Imigresen Malaysia.

Wanita berasal dari Demak, Indonesia itu mula bekerja dengan keluarga Hisnayu Husin, 28, sejak 21 Julai lalu selepas pengambilannya diuruskan sendiri tanpa melalui ejen pembantu rumah.

Hisnayu berkata, keputusan mengambil pembantu rumah dibuat selepas sepupunya menyuarakan pendapat untuk membantu dengan meminta pertolongan pembantu rumahnya.

“Pembantu rumah sepupu saya menawarkan bantuan dengan memaklumkan wanita di kampungnya mengenai kerja yang ditawarkan.

“Saya juga memastikan maklumat tepat diberikan mengenai tiga anak saya termasuk pasangan kembar agar tidak menyusahkan mereka sebaik bekerja di sini kelak dan dia (Mudah) bersetuju,” katanya.

Menurutnya, proses pengambilan pembantu rumahnya itu menepati semua syarat Jabatan Imigresen termasuk menyediakan visa serta dokumen sah dengan kos RM5,100 dan Mudah datang ke negara ini dengan kapal terbang.

“Bagaimanapun, sehari selepas dibawa ke rumah lama saya di Pengkalan Minyak, dia dipercayai cuba melarikan diri dengan membawa sebuah beg.

“Dia (Mudah) memberitahu ingin membuang sampah. Saya tidak pula menyangka ini cubaannya untuk melarikan diri dipercayai cuba mengikut seorang lelaki, tetapi usahanya gagal apabila saya cepat bertindak mencari dan membawanya pulang,” katanya.

Katanya, dia cuba menyiasat punca pembantu rumahnya itu mahu melarikan diri dan Mudah menjawab hatinya tidak senang.

Katanya, beberapa jam kemudian pada hari sama, Mudah sekali lagi cuba melarikan diri dengan memanjat pintu pagar di rumahnya. - Harian Metro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...