Saturday, October 31, 2009

Pendaftaran PATI tidak dilanjut

Oleh ZULHISHAM ISHAK

PEGAWAI imigresen melayan majikan dan pekerja asing yang menyerbu kaunter imigresen menjelang hari terakhir pendaftaran pekerja asing tanpa izin di Kota Kinabalu, semalam.


KOTA KINABALU 30 Okt. - Jabatan Imigresen Sabah tidak akan menambah bilangan kaunter atau melanjutkan tempoh pendaftaran pendatang asing tanpa izin (PATI) yang berakhir esok.

Pengarahnya, Datuk Baharon Talib berkata, ini kerana tempoh pendaftaran sebelum ini sudah dipanjangkan tetapi tidak mendapat sambutan menggalakkan di peringkat awal.

''PATI dan pihak majikan masih memilih untuk mendaftar pada saat-saat akhir. Sebelum ini kita tidak menerima sambutan sedangkan tempoh akhir pendaftaran sudah dimaklumkan.

''Bagaimanapun kita sudah jangka situasi ini akan berlaku dan sudah bersiap sedia sejak beberapa minggu lepas,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tempoh pendaftaran PATI yang akan berakhir esok.

Sebelum ini Kementerian Dalam Negeri (KDN) menganggarkan terdapat kira-kira 120,114 PATI di Sabah masih belum berdaftar dengan pihak berkuasa di negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, hanya 192,723 PATI yang bekerja di negeri ini termasuk tanggungannya sudah pun berdaftar dengan imigresen.

Kerajaan sebelum ini menetapkan 31 Mei lalu sebagai tarikh akhir pendaftaran PATI tetapi dilanjutkan hingga esok setelah mengambil kira beberapa faktor.

Baharon berkata, pihaknya kesal dengan sesetengah majikan yang tidak mengambil serius perkara itu sedangkan perbuatan tersebut jelas melanggar undang-undang.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan PATI dan majikan supaya segera menggunakan peluang sedia ada untuk mendaftar walaupun tempohnya berakhir esok.

''Kita minta mereka ini semua bawa dokumen yang cukup dan menepati semua syarat bagi memudahkan sebarang proses dilakukan. Kerjasama ini amat diperlukan," ujarnya. - Utusan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...