Monday, October 19, 2009

KDN tubuh jawatankuasa khas atasi isu status anak pendatang

KOTA KINABALU 18 Okt. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menyelesaikan isu taraf kerakyatan kanak-kanak pendatang asing tanpa izin (PATI) yang lahir di Sabah, selewat-lewatnya hujung tahun ini.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam berkata, perkara itu sedang dalam proses penyelesaian dan beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh kerajaan sebelum sebarang keputusan dibuat.

"KDN telah pun menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk mengendalikan isu kanak-kanak yang tidak mempunyai kerakyatan ini di Sabah.

"Kita berjanji, sebelum hujung tahun ini kita akan cuba selesaikan perkara ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Hari Bertemu Pelanggan di perkarangan Dewan Serbaguna Sabah Electricity Sdn. Bhd (SESB) di sini, hari ini.

Mahmood berkata, undang-undang dan perlembagaan Persekutuan menetapkan taraf kewarganegaraan seseorang kanak-kanak itu ditentukan berdasarkan status kewarganegaraan ibu bapa mereka.

Katanya, mereka yang tidak mempunyai surat beranak tidak akan didaftarkan secara automatik sebagai warganegara kerana Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) perlu merujuk kepada status dokumen ibu bapa kanak-kanak tersebut.

"Jika kanak-kanak ini tidak mempunyai surat beranak, kita perlu lihat status ibu bapa mereka. Oleh itu mereka perlu mendapatkan pengesahan daripada Mahkamah Majistret Kelas Kedua sebelum dibenar melakukan lain-lain urusan di JPN," katanya.

Menurutnya, pada tahun lepas seramai 312,000 pekerja PATI telah didaftarkan di negeri ini.

Dalam perkembangan lain, Mahmood berkata, sebanyak 14 agensi di bawah kementerian itu mengambil bahagian dalam program Hari Bertemu Pelanggan yang berakhir hari ini.

Antaranya Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Imigresen, JPN, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Percetakan Nasional Berhad dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia.

Beliau berkata, kira-kira 3,000 pengunjung yang terdiri daripada warga bandar raya dan pihak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) telah menghadiri program selama tiga hari itu.

"Program ini mendapat sambutan baik daripada pengunjung. Di samping dapat mengetahui apakah perkhidmatan yang diberikan KDN, ia juga peluang keemasan bagi orang awam memperolehi penjelasan jabatan dan agensi di bawah KDN secara langsung.

"Biasanya, KDN ini sukar dihubungi, jadi kita kumpulkan semua agensi dalam program hari bertemu pelanggan. Tujuan kita adalah untuk membantu rakyat Sabah menyelesai isu-isu berbangkit," katanya. - Utusan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...